Ervaring
- Lawyers for Lawyers, https://lawyersforlawyers.org/
- 2018 - heden a
- Centrum voor conflicthantering Amsterdam. Raad van aanbeveling
- Netlaw advocatenkantoren
- Klachtadviescommissie rechtbank Gelderland en Midden-Nederland
- B&C Melissen advocaten Apeldoorn, Gelderland, Nederland
- International Criminal Bar, www.BPI-ICB.com. Honorary president jan. 2009 - heden
- Stichting Herstel Apeldoorn, voorzittter, schuldhulpverlening mrt. 2012 - mrt 2024
- Stichting Advocaten Zonder Grenzen, voorzitter
- 1 Algemeen:
- Brouwer advocatuur is een eenmanszaak waarin de heer mr. J.H. Brouwer als advocaat zijn praktijk uitoefent (KVK 92411525).
- Advocaten zijn onderworpen aan de Gedragsregels van de Nederlands Orde van Advocaten (www.advocatenorde.nl), hetgeen o.a. geheimhoudingsplicht, wettelijk zwijgrecht en wettelijk verschoningsrecht met zich meebrengt.
- Brouwer advocatuur verwerkt bij de behandeling van de zaak enkele persoonsgegevens. De verwerking van die gegevens geschiedt met de grootst mogelijke zorgvuldigheid.
- 2 De opdracht:
- Alle opdrachten komen uitsluitend tot stand indien deze schriftelijk of per e-mail aan de cliënt(e) bevestigd zijn.
- Alle opdrachten worden uitsluitend met de advocaat, als opdrachtnemer, aangegaan. De werking van artikel 6:6 lid 2 BW, artikel 7:404 BW en artikel 7:407 lid 2 BW is uitdrukkelijk uitgesloten.
- De advocaat kan zich tijdens ziekte of afwezigheid laten vervangen door de heer mr. J.J.M Melissen (Melissen advocaten, gevestigd te Apeldoorn) .
- De advocaat, als opdrachtnemer, of de cliënt(e), als opdrachtgever, kan op ieder moment de opdrachtovereenkomst opzeggen. Als de advocaat de opdrachtovereenkomst opzegt, zal deze de noodzakelijke zorgvuldigheid in acht nemen en ervoor waken dat daardoor onherstelbare negatieve gevolgen voor de cliënt(e) ontstaan. Tussentijdse beëindiging van de overeenkomst maakt geen einde aan de betalingsverplichting van de cliënt(e) ten aanzien van de reeds door de advocaat verrichte werkzaamheden.
- Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op aanvullende opdrachten en vervolgopdrachten. Cliënt(e) wordt in dat geval bekend verondersteld met de onderhavige toepasselijke algemene voorwaarden van Brouwer advocatuur.
- Deze algemene voorwaarden gelden niet alleen in relatie met de advocaat, maar ook in de relatie met diens waarnemer en alle personen, betrokken bij een opdracht en/of op wie in verband daarmee enige aansprakelijkheid rust.
- Brouwer advocatuur kan deze algemene voorwaarden wijzigen. De gewijzigde voorwaarden worden geacht van kracht te zijn als de opdrachtgever niet binnen één maand nadat de gewijzigde voorwaarden hem/haar zijn kenbaar gemaakt, tegen de gewijzigde voorwaarden bezwaar heeft gemaakt.
- 3 Kosten en betalingsvoorwaarden:
- Cliënt(e) is aan de advocaat voor de uitvoering van de opdracht een honorarium verschuldigd. De advocaat zal bij aanvang van de opdracht afspraken maken over het honorarium. Deze worden schriftelijk of middels e-mail aan cliënt(e) bevestigd. Het basisuurtarief kan jaarlijks worden geïndexeerd. Hiervan wordt de cliënt(e) schriftelijk in kennis gesteld.
- De advocaat brengt –indien van toepassing- griffierecht, deurwaarderskosten, vertaalkosten, kosten van inschakelde derden in rekening, evenals de kosten van verstrekte uittreksels e.d. bij cliënt(e) in rekening.
- In beginsel wordt maandelijks, dan wel steeds nadat werkzaamheden van substantiële omvang zijn verricht, gedeclareerd.
- De advocaat kan een voorschot op het honorarium en/of kosten van de cliënt(e) verlangen. Het voorschot wordt verrekend met de tussentijdse dan wel met de einddeclaratie.
- De cliënt(e) moet de nota’s van de advocaat binnen veertien dagen na de factuurdatum betalen. Als na verloop van deze termijn de cliënt(e) niet volledig heeft betaald, is hij/zij in verzuim. De advocaat zal na verzending van een schriftelijke aanmaning gerechtigd zijn wettelijke rente ex art. 6:119 BW over het openstaande saldo aan de cliënt(e) in rekening te brengen. Als na de in de schriftelijke aanmaning genoemde termijn niet volledig is betaald, is de advocaat gerechtigd de cliënt(e) buitengerechtelijke incassokosten in rekening te brengen volgens de regels van artikel 6:96 BW.
- In geval van niet tijdige betaling door cliënt(e) behoudt de advocaat zich het recht voor om de werkzaamheden ten behoeve van cliënt(e) op te schorten.
- 4 Gefinancierde rechtsbijstand:
- De advocaat zal bij aanvang van de opdracht met de cliënt(e) beoordelen of deze in aanmerking komt voor door de overheid gefinancierde rechtsbijstand. De advocaat zal, in geval de cliënt(e) daarvoor mogelijk in aanmerking komt, gefinancierde rechtsbijstand aanvragen bij de Raad voor Rechtsbijstand.
De advocaat aanvaardt geen aansprakelijkheid als de gefinancierde rechtsbijstand door de Raad voor Rechtsbijstand niet wordt verleend of wordt ingetrokken. In dat geval is de cliënt(e) het honorarium verschuldigd in overeenstemming met § 3 van deze algemene voorwaarden.
- Op het moment dat de Raad voor Rechtsbijstand een toevoeging aan de cliënt(e) heeft verstrekt, zal de advocaat de door de Raad voor Rechtsbijstand vastgestelde eigen bijdrage bij de cliënt(e) in rekening brengen. Naast de eigen bijdrage kan de advocaat kosten zoals genoemd in § 3 artikel 12 aan de cliënt(e) in rekening brengen.
- Indien een aanvraag voor gefinancierde rechtsbijstand is toegekend, draagt de cliënt(e) een eventueel recht op proceskostenvergoeding, vergoeding griffierechten en andere vergoedingen over aan de advocaat.
- De Raad voor Rechtsbijstand zal na afloop van de zaak op grond van het financiële resultaat van de zaak beoordelen of de cliënt(e) alsnog in staat is zelf de kosten van de advocaat te betalen (resultaatsbeoordeling). De toevoeging kan met terugwerkende kracht worden ingetrokken door de Raad voor Rechtsbijstand ingetrokken als door de rechtsbijstand 50% of meer van het van toepassing zijnde heffingsvrije vermogen als resultaat is behaald. In dat geval wordt bij de cliënt(e) met terugwerkende kracht het honorarium en eventuele andere kosten gedeclareerd overeenkomstig hetgeen in deze algemene voorwaarden is bepaald.
- Ingeval de cliënt(e) bezwaar wil maken tegen een beslissing van de Raad voor Rechtsbijstand of peiljaarverlaging wil vragen, dient de cliënt(e) daarvoor zelf zorg te dragen binnen zes weken na bekendmaking van de betreffende beslissing. De verantwoordelijkheid hiervoor ligt bij de cliënt(e), tenzij daarover met de advocaat uitdrukkelijk andersluidende afspraken zijn gemaakt.
- 5 Proceskostenrisico:
- In geval van een procedure, uitgezonderd in het bestuursrecht en bij wsnp, kan de cliënt(e) als de in het ongelijk gestelde partij in de proceskosten worden veroordeeld (inclusief griffierecht, de kosten van eventuele getuigen en/of deskundigen, zie ook § 3 artikel 12). Deze kosten worden door de wederpartij apart bij de cliënt(e) in rekening gebracht.
- 6 Derdenrekening:
- Derdengelden kunnen door Brouwer advocatuur niet in ontvangst genomen worden. Betalingen door derden dienen rechtstreeks aan de cliënt gedaan te worden.
- 7 Beroepsaansprakelijkheid:
- Brouwer advocatuur spant zich in om de aan de opdrachtovereenkomst verbonden werkzaamheden zo goed mogelijk uit te voeren.
- De cliënt(e) is bekend met en aanvaardt het risico dat elektronische gegevensuitwisseling met de advocaat tot gevolg kan hebben dat onbevoegden kennis kunnen nemen van de uitgewisselde gegevens.
- Brouwer advocatuur heeft een verzekering voor beroepsaansprakelijkheid bij afgesloten. De aansprakelijkheid voor beroepsfouten van een advocaat is beperkt tot het bedrag dat de verzekeringsmaatschappij uitkeert, vermeerderd met het bedrag van het eigen risico volgens die verzekering, doch ten hoogste het door de verzekeringsmaatschappij vastgestelde schadebedrag.
- Bij het inschakelen van derden zal de advocaat steeds de nodige zorgvuldigheid in acht nemen. De advocaat is echter voor eventuele tekortkomingen van deze derden niet aansprakelijk. De advocaat is bevoegd aansprakelijkheidsbeperking door deze derden voor cliënt(e) te aanvaarden.
- 8 Archivering:
- De advocaat zal het dossier, na sluiting, gedurende vijf jaar archiveren. Na afloop van deze termijn is de advocaat gerechtigd het dossier te vernietigen zonder cliënt(e) daarvan in kennis te stellen.
- 9 Geschillen:
- Brouwer advocatuur heeft een klachtenreglement dat bij de opdrachtbevestiging wordt meegezonden.
- Brouwer advocatuur is aangesloten bij de Geschillencommissie Advocatuur. Het Reglement Geschillencommissie Advocatuur kan worden opgevraagd bij de secretaris van de commissie op het adres: Postbus 90600, 2509 LP Den Haag.
- Alvorens een klacht bij de Geschillencommissie in te dienen, zal cliënt(e) eerst de behandelend advocaat in kennis stellen van zijn/haar klacht. Deze zal vervolgens zorgen voor een behoorlijke behandeling van de klacht met inachtneming van de geldende klachtregeling. Wanneer de klacht niet tot tevredenheid wordt afgehandeld, kan de cliënt(e) de kwestie voorleggen aan de Geschillencommissie. Daarnaast kunnen klachten ook worden voorgelegd aan de deken van de Orde van Advocaten in Gelderland. Voor nadere informatie kan worden gekeken op www.advocatenorde.nl
- Op de rechtsverhouding tussen Brouwer advocatuur en de cliënt is het Nederlands recht van toepassing. Brouwer advocatuur en de cliënt leggen eventuele geschillen voor aan de bevoegde rechter in de rechtbank Arnhem, tenzij één van de partijen er voor kiest de procedure bij de Geschillencommissie Advocatuur te starten. In het laatste geval is het reglement van de Geschillencommissie Advocatuur is van toepassing. Dit is te raadplegen via www.advocatenorde.nl en www.degeschillencommissie.nl.
Kantoorklachtenregeling mr. J.H.Brouwer h.o.d.n. Brouwer advocatuur (hierna: de advocaat en tevens de klachtenfunctionaris )
Artikel 1 begripsbepalingen
In deze kantoorklachtenregeling wordt verstaan onder:
- klacht: iedere schriftelijke uiting van ongenoegen van of namens de cliënt jegens de advocaat of
de onder diens verantwoordelijkheid werkzame personen over de totstandkoming en de uitvoering
van een overeenkomst van opdracht, de kwaliteit van de dienstverlening of de hoogte van de
declaratie, niet zijnde een klacht als bedoeld in paragraaf 4 van de Advocatenwet;
- klager: de cliënt of diens vertegenwoordiger die een klacht kenbaar maakt;
- klachtenfunctionaris: de advocaat die is belast met de afhandeling van de klacht: mr. J.H. Brouwer
Artikel 2 toepassingsbereik
- Deze kantoorklachtenregeling is van toepassing op iedere overeenkomst van opdracht tussen de advocaat en de cliënt.
- de advocaat draagt zorg voor klachtafhandeling conform
de kantoorklachtenregeling.
Artikel 3 doelstellingen
Deze kantoorklachtenregeling heeft tot doel:
- het vastleggen van een procedure om klachten van cliënten binnen een redelijke termijn op
een constructieve wijze af te handelen;
- het vastleggen van een procedure om de oorzaken van klachten van cliënten vast te stellen;
- behoud en verbetering van bestaande relaties door middel van goede klachtenbehandeling;
- verbetering van de kwaliteit van de dienstverlening met behulp van klachtbehandeling en
klachtanalyse.
Artikel 4 informatie bij aanvang dienstverlening
- Deze kantoorklachtenregeling is openbaar gemaakt. De advocaat wijst de cliënt voor het aangaan
van de overeenkomst van opdracht erop dat het kantoor een kantoorklachtenregeling hanteert en
dat deze van toepassing is op de dienstverlening.
- De advocaat heeft in de overeenkomst van opdracht opgenomen bij welke onafhankelijke partij of instantie een klacht die na behandeling niet is opgelost kan worden voorgelegd ter verkrijging van een bindende uitspraak en heeft dit bij de opdrachtbevestiging kenbaar gemaakt.
- Klachten als bedoeld in artikel 1 van deze kantoorklachtenregeling die na behandeling niet zijn
opgelost worden voorgelegd aan de Geschillencommissie advocatuur
Artikel 5 interne klachtprocedure
- Indien een cliënt het kantoor benadert met een klacht, dan wordt de klacht doorgeleid naar de advocaat die daarmee optreedt als klachtenfunctionaris.
- De klachtenfunctionaris
stelt de klager in de gelegenheid een toelichting te geven op
de klacht.
- De klachtenfunctionaris handelt de klacht af binnen vier weken na ontvangst van de klacht of doet
met opgave van redenen mededeling aan de klager over afwijking van deze termijn met vermelding van de termijn waarbinnen wel een oordeel over de klacht wordt gegeven.
- De klachtenfunctionaris stelt de klager schriftelijk op de hoogte van het oordeel over de gegrondheid van de klacht, al dan niet vergezeld van aanbevelingen.
- Indien de klacht naar tevredenheid is afgehandeld, tekenen de klager en de advocaat het oordeel over de gegrondheid van de klacht.
Artikel 6 geheimhouding en kosteloze klachtbehandeling
- De klachtenfunctionaris neemt bij de klachtbehandeling
geheimhouding in acht.
- De klager is geen vergoeding verschuldigd voor de kosten van de behandeling van de klacht.
Artikel 7 verantwoordelijkheden
- De klachtenfunctionaris is verantwoordelijk voor de tijdige afhandeling van de klacht.
- De klachtenfunctionaris houdt de klager op de hoogte over de afhandeling van de klacht.
- De klachtenfunctionaris houdt het klachtdossier bij.
Artikel 8 klachtregistratie
- De klachtenfunctionaris registreert de klacht met daarbij het klachtonderwerp.
- Een klacht kan in meerdere onderwerpen worden ingedeeld.